zaterdag 7 mei 2011

Jaloezie

Ik beëindig hierbij mijn Ego-weekje. Een weekje ongebreideld genieten van mijn onverwachte succes in de vorm van het contract bij de uitgever.

Het was wel een bijzondere week met gevoelens die van het ene uiterste naar het andere uiterste gingen.
Vrienden die net zo uit hun dak gingen als ik, dochters die het huis versierden en een super trotse man die niet op hield met glimlachen. Een week waarin ik mijn eigen Ego in al zijn vormen weer heftig tegen kwam. Trots op mijn prestatie ging mijn Ego helemaal los met rondbazuinen...al mijn vrienden, familie en kennissen werden gemaild met het nieuws dat het eindelijk zover was. Maar onmiddellijk kwam ook de bekende angsten dat mensen dit helemaal niet willen weten en mij overdreven zouden vinden omhoog. De bekende worsteling tussen gezien willen worden maar niet afgewezen willen worden. Dat gevoel kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Het had te maken met reacties van mensen om mij heen.

De scheidslijn is erg dun tussen de mens die even uitbundig ongestoord blij en euforisch is en die simpelweg geniet van een mooie prestatie en de andere mens die zichzelf tegenkomt binnen dat gevoel en zich jaloers voelt. Jaloezie kwam in allerlei vormen. Hele lieve vormen, waarin mensen het uitspraken en bespreekbaar maakten. En de moeizame vormen waarin de jaloezie gevoelt wordt door de manier waarop een dierbaar persoon ineens helemaal niet of heel mat reageert op het nieuws. Deze laatste vorm is vooral heel moeizaam omdat, als het gevoel niet uitgesproken wordt, jaloezie blijft hangen. En jaloezie is een van de zwaarste energie vormen die tussen ons mensen kan hangen. Bijna dodelijker dan woede. Jaloezie kan veel kapot maken.

Wat zo jammer is omdat jaloezie op zich helemaal niet erg is. Heel begrijpelijk zelfs. Jaloezie heeft ook niets met de ander te maken maar alles met degene die jaloers is. Het Ego van de jaloerse mens ziet de ander persoon iets doen wat hij ook wil. Of dat nu gaat om het schrijven van een boek, het hebben van een relatie, een boot of een goede baan, het komt altijd op hetzelfde neer: die ander maakt een droom waar die jijzelf ook hebt.
Ik ken het gevoel ook heel goed. Ook mijn Ego was af en toe heel jaloers op mensen en is dat nog wel eens. Maar omdat ik het gevoel herken en ook weet wat er achter zit, kijk ik gelijk naar mijzelf. Ik zoek uit wat is het waardoor ik geraakt werd en dat probeer ik dan om te zetten naar inspiratie. Inspiratie om mijn eigen dromen te verwezenlijken.

En dat is ook gelijk de oplossing. Zet je jaloerse gevoelens om door ze bespreekbaar te maken met de persoon waarop je jaloers bent. Onderzoek wat het precies is dat jou raakte. En dan kun je je juist door die ander laten inspireren om je eigen dromen te verwezenlijken. Als je ook altijd droomde om een boek te schrijven, doe het dan. Als je droomde om rijk te worden, ga er alles aan doen om dit te verkrijgen, werk, studeer en netwerk. Als je wilt schilderen en die schilderijen ook wilt verkopen, richt een ruimte in, ga schilderen en zorg dat je ergens gaat exposeren. Trek je niets aan van wat anderen zeggen, want ook zij zijn weer bang dat jij jouw dromen waar maakt!
Ga je eigen pad en volg je Hart....

Liefs, Yvette

2 opmerkingen:

  1. Herkenbaar...
    Voor mij: als ik merk dat ik eventjes jaloers ben, realiseer ik me dat ik mensen in mijn omgeving aantrek die prachtige dingen neerzetten, dingen die ik ook graag zou willen. En dat hoe meer van zulke mensen bij me in de buurt zijn, hoe groter de kans ik dat ik dat ook inderdaad zal waarmaken!

    En je hebt helemaal gelijk:
    1. accepteren wat je voelt
    2. bespreekbaar maken
    3. je realiseren wat je wilt
    4. actie!

    Liefs
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen